Gepost door: evalaoh | 9 mei 2011

Created in Xland knopenrokje en vest

Wat heb ik getwijfeld over wat ik voor Femke voor de bruiloft zou maken. De stofjes komen uit de Stenzo wintercollectie, maar ik vind ze erg zomers van kleur. Ik had 1,15 van de lichtblauwe en 1,65 van de roze. Ik wilde geen Elodie maken omdat de bruidsmeisjes die ook al hebben en andere jurken vond ik of te tuttig, of niet feestelijk genoeg. Deze is weer eens wat anders, Femke vond het vestje ook gelijk leuk. Ik heb een rechte tailleband met elastiek gemaakt, er hoort eigenlijk een gevormde tailleband op en een ritssluiting, maar het rokje kan prima over haar heupen, dus doen we makkelijk. Het is super leuk om te maken, elke keer dat je een knoop maakt is het weer verrassend.

Ik maakte maat 140, deze patronen gaan per 3 maten, ik vond het zonde om een patroon kopen dat ik maar één keer kon maken. Ik ben blij dat ik deze heb gekozen, de lengte is goed voor Femke.

Op het stoffenspektakel heb ik mooie aquablauwe tricot gevonden, vrij stevig, maar dat past bij dit vestje. Ik heb behalve het vestje ook een Brooklyn tank top (uit Sewing Clothes Kids love) en een Laguna legging gemaakt. De tank top heb ik voor het eerst met bandjes van geweven stof gemaakt. Ik heb ze wel langer gemaakt dan op het patroon stond, anders kon ik ze niet strikken.

Normaal stik ik alle tricot door met de cover, maar daar leent de stijl van dit vestje zich niet voor. Mijn machine werkt het best als het rekbaarste deel van de stof onder op ligt, daarom heb ik de kraag en de voorranden vanaf de verkeerde (verstevigde kant) doorgestikt. Een iets langere steeklengte en en een rechte steek, geen flauwe zigzag wat ik bij de gewone naden wel heb gedaan.

Vantevoren heb ik een heleboel knoopsgaten geoefend, het uiteindelijke resultaat valt me mee. Het beleg was al verstevigd met vlieseline voor tricot, het voorpand heb ik ook nog verstevigd met de vlieseline de andere kant op, zodat het niet rekt. En ik heb een stukje patroonpapier boven de stof gelegd voor nog meer stevigheid.

De manchetten aan de mouwen heb ik gewoon van de stof gedaan en niet van boordstof. Ik denk dat de maat voor het vestje ook goed is, nog wel een beetje lang, maar de mouwen zijn weer goed op lengte.

Deze foto’s zijn van na de receptie, Femke had toen alweer gezwommen.

En zo zagen ze er alle vier uit. De outfit voor de jongens heb ik gewoon gekocht, de shirts pasten mooi in het kleurenschema en dit zullen ze deze zomer nog vaker dragen.

Groetjes,

Eva

Geef een reactie

Categorieën

