Gepost door: evalaoh | 5 oktober 2011

Polosluiting

Dit is de manier die ik handig vind om een polosluiting te maken. De manier waarop ik het doe is niet de enige juiste manier, maar houdt ook rekening met de beperkingen van mijn naaimachine.

Begin met je voorpand te verstevigen met een stukje Vlieseline voor tricot, rondom ongeveer een centimeter groter dan de maat van de afgewerkte polosluiting. Zorg dat de rek van de vlieseline in de breedte is.

Neem je patroondeel en markeer waar de polosluiting moet komen.

Geef middenvoor aan en de stiklijnen. Controleer of de lijnen overal precies even breed zijn.

Maak op de stiklijnen een verstevigingsstiksel. Vanaf 1 cm vóór het hoekpunt tot 1 cm daarna maak je het stiksel korter, voor extra stevigheid. Hier gaan we straks inknippen. Controleer nog een keer of de breedte overal gelijk is, vooral onderin is dat heel belangrijk.

Nu ga je de stroken voorbereiden. Ik werk altijd met een naadtoeslag van 1,5 cm, dus bij een strookbreedte van 3 cm wordt de breedte van een strook 2×3 + 2×1,5 cm is 9 cm. De lengte wordt ongeveer 4 cm langer dan de lengte van de opening. Het restant knippen we later af. Verstevig indien nodig (een deel van) de strook met vlieseline. Bij tricot stroken verstevig ik de hele strook, bij katoen alleen de binnenkant. Is de stof heel stevig dan hoeft het eigenlijk helemaal niet.

Vouw en strijk de strook doormidden, en vouw één naadtoeslag om. Meet goed na of de strook overal even breed is.

Speld de strook op de verkeerde kant van het voorpand, en stik precies tot het hoekje. Probeer precies op de stiklijn te blijven. Mijn naaimachine doet het het best als de rekbare stof onderop ligt, anders krijg ik rimpels in mijn tricot. Heb je een machine met IDT of zo dan kun je het voorpand bovenop houden en precies je eerste stiklijn volgen.

Speld nu ook de tweede strook op de stof. Stik ook deze naad.

Mijn eerste poging was niet helemaal goed. Je wilt straks niet door de verstevigingsstiksels in de hoek knippen, dus ik heb het onderste deel uitgehaald en het nog een keer geprobeerd.

Dan komt het spannende gedeelte, inknippen. Knip op de middenvoorlijn tot ongeveer 1,5 cm voor het horizontale stiksel. Knip daarna voorzichtig tot in de hoekjes. Een scherpe schaar helpt hierbij.

Vouw de stroken om en het begint ergens op te lijken. Kijk goed of er genoeg ruimte is voor de stroken, anders moet je misschien iets verder naar het hoekje knippen. Je kunt de stroken ook iets smaller maken.

Knip de stroken bij.

Strijk de stroken op de juiste breedte en speld ze vast. (eerst rijgen mag. )

Stik nu de stroken vast tot het hoekpunt.

Je kunt ook de vouw van de stroken doorstikken. Met mijn machine wordt het het mooist als ik alle naden in dezelfde richting stik. Dus hier ben ik bij het onderste hoekpunt begonnen, en dat doe ik dan bij alle stiklijnen.

Leg de stroken nu netjes op elkaar aan de binnenkant van je werk.

Let op: dames rechts over links, heren links over rechts. Als je knoopsgaten wilt maken, dan is nu ook een goed moment omdat je dan meer ruimte hebt.

Vouw nu de onderkant van het voorpand terug.

Zet het driehoekje met een speld vast en stik met een lange steek over het eerdere stiksel heen.

Kijk aan de voorkant of het allemaal netjes zit.

Als dat het geval is, dan kun je het puntje met een normaal stiksel vastzetten. Ik ga daarvoor een paar keer heen en weer.

Maak nu als laatste een stiksel om de bovenstof vast te zetten voor iets meer stevigheid. Dit kan ook een driehoek zijn, of een vierkant met een kruis of een labeltje. Ik laat dit stiksel ook doorlopen naar de stiksels op de strook. Omdat ik hier afstekend garen heb gebruikt valt het op, maar bij bijpassend garen zie je dat niet.

Als je aan de onderkant teveel strook hebt overgehouden kun je er een stukje afknippen.

En dan is je polosluiting klaar!

Succes!

Groetjes,

Eva

Responses

  1. Dankjewel, ik ga dat eens uitvogelen! (na de broek 😉 )
    Groetjes, Mio
    http://www.walamio.blogspot.com

  2. Dankje wel ik zat er al een tijdje tegen aan te hikken hoe het nu precies moest.
    Ik laat je nog weten of het goed gelukt is.
    Vriendelijke groeten Helene

  3. Ik ben benieuwd Helene, succes ermee!

    • Mijn polo is mede dank zij jou instructie prima gelukt.
      Bedankt hiervoor.

      Groeten Helene

      • Leuk! Graag gedaan hoor.

  4. Hi Eva, ik moet zsm een polosluiting maken, ik ga alles doen wat je hier zei maar ben benieuwd naar de achterkant, hoe zit ie derauit? zie je geknipte strook? is het mooi om te zien of moet het nog afgewerkt worden?
    En nog een vraagjem was voor mij in iedere geval niet heel duidelijk : wat betekent knip de stroken in? moet ik ze smaller maken?
    Alvast bedankt voor een reactie

    • De achterkant is helemaal afgewerkt, zie de 3 na laatste foto.
      Er staat volgens mij nergens dat je de stroken moet inknippen, maar omdat ik werk met 1,5 cm naadtoegift knip ik dat altijd bij naar ongeveer 5 mm.
      Ik hoop dat ik zo duidelijk ben, succes met je polosluiting!

      • Het is nu wel duidelijk. Dankjewel Eva en gelukkige nieuwjaar1

      • Graag gedaan!

  5. Super, had echt gezocht en jij helpt me uit de brand !


Geef een reactie

Categorieën

