Gepost door: evalaoh | 25 maart 2012

The making of: een jas

Ik ga een nieuwe zomerjas voor mezelf maken. Het wordt model 8 uit Knipmode februari 2008. Ik kwam op het idee door de jas die in de nieuwste Ottobre staat, maar die is niet gevoerd en hij ziet er vrij recht uit. Ik heb mijn hele stapel Knipmodes doorgebladerd en besloot deze te maken. Ze noemen het een parka, maar hij heeft geen capuchon. Aan de voorkant zit een deelnaad, hij heeft raglanmouwen en twee tunnels met koord. Voor een jas met capuchon had ik niet genoeg stof.

De stof die ik ga gebruiken is Tactel die ik vorig jaar bij Michas Stoffecke bestelde voor een jas van Max. Maar hij is iets te glimmend voor een mannenjas, dus wordt het voor mij. De voering is een katoentje van de Stenzocollectie van deze winter. Ik ben echt supertevreden met deze combinatie, de roze bloemen maken het wat minder legerachtig. Ik twijfel nog of ik het bandje in de taille van de Tactel zal maken of van het voeringstofje. Ik heb daar nog even de tijd voor. Vrijdag en gisteren heb ik alles geknipt. De voeringmouwen heb ik opelkaar geplakt, dat scheelt weer stof en een naad stikken. Dan hoef ik op de schouder alleen maar een figuurnaad te maken.

Gisteren heb ik bij mijn fourniturenwinkeltje in de stad een two way zip van 90 cm besteld. Als het goed is krijgen zij hem donderdag binnen. Logisch dat ze niet een hele collectie van die ritsen op voorraad hebben, iedereen zoekt weer een andere lengte of kleur.

Gisteravond heb ik de deelnaden van de voor- en achterpanden gestikt en doorgestikt. De stof heeft een rubberachtige coating aan de achterkant en voelt heel stroef aan als ik het op de naaimachine leg. Maar gelukkig stikt het toch wel makkelijk. Ik gebruik trouwens een Microtex naald hiervoor.

Groetjes,

Eva


Reacties

  1. Leuk! Ben benieuwd naar je vorderingen!
    De modellen uit de Knip vind ik vaak pas een paar jaar leuk, ben een beetje ouderwets denk ik 😉

    groetjes, Gera

    • Deze Knip is ook al van 4 jaar geleden, dus dan ben ik ook ouderwets, haha. Ik ben verder nog niet zoveel opgeschoten. Morgen hopelijk weer.

  2. wat goed van je dan ben ik ook ouderwets,ik heb een stof gepakt trico groen -wit streep voor een vest,stof had ik nog uit de gulden tijd

  3. Met je Microtex-naald, blijft het toch een soort ‘military’ uitstraling hebben, hoor!! 😉


Plaats een reactie

Categorieën