Gepost door: evalaoh | 24 augustus 2013

Vogue 1108

Voor de bruiloft van Lotte en Richard heb ik deze Bellville Sassoon jurk gemaakt. Het is Vogue 1108.

Eerst heb ik een proefmodel gemaakt met het patroon van de voering. Maat 18 bleek te groot en vooral aan achterkant gaapte het enorm. Gelukkig had iemand van Pattern Review al een oplossing bedacht, en dat werkte ook bij mij.

Ik had met Angela op de lapjesmarkt changeant taft gekocht met roze voering. Ik had de voering voor de vakantie geknipt, de stof heb ik na de vakantie geknipt en toen ben ik ook gelijk begonnen. 10 dagen voor de bruiloft. Het was echt heel erg leuk om weer eens iets uitdagends te maken. Vogue noemt dit average. Ik denk dat dat wel goed is, de technieken zijn me allemaal bekend, alleen zijn het veel stappen, 65.

De jurk bestaat uit de geplooide voor- en achterpanden, een foundation (het deel van de jurk waar de baleinen op zitten) en een voering.  De foundation komt tot nét onder de heup, is met vlieseline verstevigde voeringstof. Ik heb de baleinen vastgezet in tunnels van ripslint, ik kon online geen baleinen met “casing” eromheen vinden. Toen ik bezig was met de baleinen van het voorpand was ik éven te snel, ik had nog 40 cm balein over, ik dacht nog, pff, heb ik weer veel te veel gekocht, maar toen zag ik dat de baleinen ook doorliepen in het andere deel van het voorpand. Grrr. Maar wat ik overhad was niet genoeg om twee nieuwe te knippen. Ok, verder met het achterpand, ik zou de tunnel gewoon aan de onderkant wat korter stikken (ze zaten er al op). Achterpand van de foundation ook van de baleinen voorzien, en toen op de panden spelden. Huh?? Foundation achterpand klopte totaal niet met het achterpand van de jurk. Oepsie, vergeten mijn aanpassingen op dit patroondeel over te nemen. Toen was het tijd om maar eens een nachtje te slapen op deze uitdaging. Zondagmorgen zag ik het gelijk, en kon ik mijn patroondeel aanpassen en gewoon het teveel aan stof afknippen. Ik moest wel een stukje van het lint voor de baleinen loshalen.

Foto0496

Op zondagmiddag was ik zover dat ik de foundation  op de jurkdelen had geregen, en de zijnaden op elkaar had geregen. Toen ben ik even naar mijn moeder gereden, zij heeft de zijnaad waar de rits in kwam gespeld en de schouderbanden op het rugpand gespeld. Dan zie je pas goed de pasvorm. Onder de heup heb ik de naden met iets minder toegift gestikt, maar verder zat de jurk goed. Gelukkig maar, want er was geen plan B.

Volgens het patroon zou de rechterschoudernaad met haken en ogen en drukkertjes moeten sluiten, zodat je met je make-up zo in de jurk kunt stappen. Dat hoeft voor mij niet, dus ik heb de schouderbanden gewoon allebei vastgezet. Wel zo veilig.

Ik heb toch wel behoorlijk door moeten werken om de jurk op tijd af te krijgen, er was best veel handwerk en uitvogelen hoe ik het bij de schouders wilde doen (netter en met minder handwerk)  kostte veel tijd. Als je dan opeens ook niet meer een draad door een naald kunt krijgen wordt het een beetje stressen.

De beschrijving van de strik was me ook niet helemaal duidelijk, ik heb gedaan wat me goed leek.

Nou ja, vrijdag was ik om 6 uur wakker, ik kon niet meer slapen dus om kwart voor 7 zat ik beneden om de strik vast te maken. Toen die eenmaal zat (met een extra stikseltje bij de figuurnaad zodat hij niet tijdens het feest naar beneden zou floepen) hoefde ik “alleen” nog de voering vast te zetten, langs de rits en de zoom.

Om iets voor 2 was ik daarmee klaar (en tussendoor ook nog een rondje hardgelopen).

Hier nog wat vage foto’s van Lotte en Richard bij het Stadhuis, check de rug van haar jurk! 18 jaar geleden stonden wij daar, echt leuk om weer mee te maken.

Foto0511Foto0512

’s Avonds was het feest in De Steinse Tuin in Haastrecht, ik heb serieus geprobeerd om met mijn jurk te fietsen, maar dat ging alleen als ik de rok helemaal naar boven zou doen, niet echt netjes, haha. Jammer voor Max die dus de Bob was.

Het was een heel leuk feest, super locatie. Ik voelde me prettig in mijn jurk, hoewel hij wel heel warm was. (de deuren mochten niet open ivm geluidsoverlast)

IMG_8094IMG_8100

Nu moet ik maar weer wat aandacht aan het huishouden gaan besteden, dat is er deze weken een beetje bij ingeschoten. En nadenken over een herfst/wintergarderobe.

 

Groetjes,

Eva

Responses

  1. Hij is echt mooi geworden en hij zit ook super, niet alleen voor, maar achter vind ik m ook prachtig! Hoop werk, maar je hebt er wel eer van. Op naar de volgende 😉

    • Dank je wel! Bijna jammer dat de bruiloften niet voor het oprapen liggen. Het is een hele draagbare jurk. Uhm, ik heb nog een X-land rokje geknipt liggen, jeweetwel! En dan denk ik aan V1257, DKNY natuurlijk. Volgens de PatternReviews ook niet zonder uitdaging.

      • Oh ja, dat rokje, die ligt mij toe te lachen op mn naaitafel. Ik zal m gauw tekenen en ook naaien, want Jaël was er razend enthousiast over (en terugsturen, shame on me)

      • Daar zei ik het niet voor;-) Femke was ook enthousiast, dus dat moet dan maar haar verjaardagsrok worden. Voordat alles CoolCat moet zijn.

  2. Wat een prachtige jurk het geeft je echt een goed gevoel . Jammer dat je er niet mee kon fietsen haha

    Julia

  3. Wat een leuk verhaal om te lezen en wat is het een prachtige jurk geworden!


Geef een reactie

Categorieën

