Gepost door: evalaoh | 6 oktober 2013

Tutorial paspelzak maken

Op de Sancho clubdag heb ik een workshop paspelzak maken gegeven. Hier volgt mijn tutorial. Als je me een berichtje stuurt mail ik je de PdF om uit te printen.

Dit is een manier om een paspelzak te maken. Het is niet de enige juiste manier, gewoon een manier die ik handig vind.

Bij paspelzakken is het belangrijk om heel precies te werken. Voor deze handleiding heb ik gebruik gemaakt van het patroon van de Combo kuitbroek uit Ottobre 3-2010.

Begin met het verstevigen van je stof waar de zak moet komen. Neem een strook vlieseline van ongeveer 4 cm langer en 2 cm breder dan de afgewerkte breedte van de zakstroken.

IMG_8109

In plaats van het markeren van het vak waar de paspels in komen heb ik de middellijn en de zijlijnen van de zakstroken gemarkeerd. Aan de binnenkant met potlood, na het verstevigen heb ik met een rijgsteek op de machine deze lijnen gevolgd zodat ze ook aan de goede kant zichtbaar zijn.

IMG_8112

De zakopening wordt 1,5 cm breed. Daarom heb ik 2 strookjes van 3 cm breed geknipt.  De lengte is hetzelfde als het patroon. Vouw de stroken dubbel en strijk ze. Controleer of ze overal precies 1,5 cm breed zijn. Dit is echt heel belangrijk.

IMG_8113

Speld de eerste strook met de open kant tegen de rijgdraad, zorg dat ze aan beide kanten even ver uitsteken. Stik de strook vast, begin precies op het dwarse rijgstiksel.  Je stiklijn moet precies in het midden van de strook zitten. Ik begin de eerste 0,5 cm altijd met een hele korte steek, daarna ga ik geleidelijk naar de normale steeklengte tot ik 1 cm voor het eind ben, dan wordt mijn steek geleidelijk weer kort. Check of je recht genaaid hebt, zo niet, dan even uithalen en opnieuw doen.

IMG_8114IMG_8117

Speld de tweede strook met de open kant tegen de eerste aan en stik deze ook precies in het midden van de strook vast, ook aan het begin en het eind met een kortere steek. Controleer of de stiksels over de hele lengte evenwijdig aan elkaar zijn en 1,5 cm uit elkaar liggen. Ook het begin en eindpunt moeten precies tegenover elkaar liggen.

IMG_8118

Als je helemaal tevreden bent komt het spannende deel: inknippen!

Begin in het midden met een scherpe schaar. Zorg dat je niet in de stof van de stroken knipt. Knip aan beide kanten tot ongeveer een cm vóór het eind van je stiksels. Daarvandaan knip je heel voorzichtig tot het begin van je stiksel, het ziet er dan uit als een Y. Doe dit ook aan de andere kant.

IMG_8119

Haal nu de stroken naar de achterkant van je werk en controleer of het allemaal netjes zit. De stroken mogen elkaar in het midden niet overlappen, en bij de hoekjes mag het niet trekken. Als dat wel gebeurt, kijk dan of je nog iets dichter bij je stiksel kunt knippen. Even persen met de strijkbout kan heel veel helpen. Zorg dat de driehoekjes netjes aan de achterkant van het werk blijven. Haal ook de rijgdraden weg.

IMG_8121

Speld en naai nu de bovenzak (de kortste) aan de naad van het onderste biesje.

IMG_8122

IMG_8125

Strijk de bovenzak naar beneden.

IMG_8127 IMG_8129 IMG_8131

Stik de driehoekjes aan de binnenkant van de biesjes. Ik rijg dit vaak eerst even om te kijken of het naar mijn zin is. Daarna ga ik voor de sterkte een paar keer heen en weer.

IMG_8134

Stik de zakopening aan de goede kant langs de onderkant van de zakbies door.

Speld en stik de onderzak op de bovenzak, de goede kanten op elkaar. Dit kan ook met de locker, dan is het gelijk afgewerkt. Het is handig om de hoeken af te ronden, dan blijft er minder zand inzitten.

IMG_8137

IMG_8135

Stik aan de goede kant van je werk de bovenkant en de uiteinden van de zakopening door.

Je paspelzak is klaar!

IMG_8136

Op Ikat Bag is een hele serie met tutorials over zakken:  http://www.ikatbag.com/2010/12/pocketful-of-sky-summary-and-giveaway.html. Voor paspelzakken zoek je naar de welt pockets.

Als je deze beschrijving per e-mail wilt ontvangen, laat dan even een berichtje achter via het contactformulier.

Succes!

Eva

Responses

  1. Hallo,
    Ik zou dolgraag de pdf van jouw tutorial ontvangen. Het ziet er erg duidelijk uit wat je opgesteld hebt…enne ; ik heb me nog nooit aan een paspelzak gewaagd.Ik ga eens op zoek naar het mailadres waarop ik jou kan bereiken
    Vriendelijke groet
    Mia

    • Je hebt helemaal gelijk Mia, ik moet daar nog even voor uitvogelen hoe ik een e-mail knop kan maken op mijn blog. Ik weet je wel te vinden hoor Mia. Morgen zal ik op kantoor een pdf maken en dan stuur ik hem naar je toe.

  2. Ik zou hem ook heel graag willen ontvangen, maar ik kan je email adres niet vinden, alleen om te volgen, en dat doe ik al.

  3. Dankjewel! Ik ga m uitproberen met een tissuedooshoes.

    Dat was ook wel een leuke bestemming voor dat leuke stofje met knopen geweest. Heb je m nog gekocht eigenlijk?

    • Ja, ik heb 3 fat quarters gekocht op de valreep. Als ik het huishouden hier voor deze dag op de rit heb dan zal ik dat ook nog even bloggen of facebooken.

  4. Hallo Eva,

    Ik zou deze tutorial ook graag als pdf bestand ontvangen. Je hebt een super duidelijke beschrijving gemaakt. In een ver verleden heb ik een paspelzak leren maken. Door gebrek aan zelf vertrouwen heb ik mij er nooit meer aan gewaagd. Met jouw steun in de rug wil ik de uitdaging weer aangaan.

    Groet, Astrid

    • Bedankt Astrid. Ik heb je mail ontvangen hoor, ik stuur de pdf snel op. Succes!

  5. Dit moest ik nu net hebben, ik volg je blog al, maar dit zou ik toch heel graag ook in pdf krijgen als het mogelijk is 😊

  6. Hallo Eva, ik zou ook graag de pdf van de paspelzak willen ontvangen, voor mijn dochter die moet zo’n zak maken voor de modeacademie in een giletje. Alvast bedankt!

  7. Heel fijn om deze tutorial te zien… Dank jewel. Ik zocht deze omdat mijn kleindochter van 4 jaar, jaja een echte fashionista, vroeg of ik van haar spijkerrokje een tas kon maken. Deze wil ik voeren en daar een paspelzakje in maken. Graag zou ik deze pdf van je ontvangen want het is handig om dit op een later tijdstip nogmaals te kunnen bekijken. Alvast heel hartelijk dank.

    • Is onderweg Ali. Succes met de tas voor je kleindochter!

  8. Zou ik ook uw pdf hierover mogen ontvangen? Vriendelijke groet, Adri


Geef een reactie

Categorieën

