Gepost door: evalaoh | 28 december 2013

Vogue 1257

Deze DKNY jurk vond ik zo leuk op het plaatje. Op Pattern review waren de recensies niet allemaal even lovend, maar gelukkig vond ik er ook eentje met tips om het patroon aan te passen. En die hebben gewerkt. Het euvel met dit patroon is dat de mouw te krap is én dat de mouw aan het voorpand vast zit. Als je de draadrichting aanhoudt die Vogue adviseert, komt de mouw dwars te liggen en dat is meestal de minst rekbare richting. Dus na ampele waarschuwing heb ik de mouw wijder gemaakt, met ongeveer 2,5 cm én het voorpand/mouwdeel precies andersom op de draadrichting geknipt dan gezegd. De blauwe lijn op de foto is de nieuwe recht van draadlijn.

IMG_8195

De rokdelen en het rugpand heb ik gewoon in de normale richting geknipt. Ik knipte maat 16, na het in elkaar rijgen bleek mijn mouw nog nét iets te krap, dus die stikte ik iets ruimer. De zijnaden waren weer net iets te ruim, dus daar heb ik nog ongeveer een locknaadbreedte extra vanaf gehaald. Als er nog één komt dan laat ik de mouwen zo, en doe ik de rest een maatje kleiner. Ik had de rokdelen nog 2,5 cm langer geknipt, maar dat heb ik na het zomen er weer vanaf gehaald. Het model van de Vogue zal wel heel lang zijn.
Langs de beleggen in bij de hals zit framilon (van 0,5 cm breed), ik heb het ongeveer 3cm uitgerekt. De volgende keer zou ik dat iets strakker doen, nu moet ik er wel een hemdje onder dragen omdat ik nogal inkijk heb als ik niet keurig rechtop zit. In de taille zit ook framilon maar dan 0,8 cm breed, dat zorgt ervoor dat de knoop de hele taille niet naar beneden trekt. Op het dikste punt is de knoop 13 lagen dik. Mijn locker had er moeite mee, mijn Anker gelukkig niet.
IMG_8193

Op Sancho was er een uitdaging om kerstkleding te maken. Ik had mijn eigen uitdaging al gehaald met de asymmetrische knoopjurk, maar ik wilde nog wel een jurk natuurlijk. Helemaal geen druk op de ketel gelukkig. Dus rustig aan gedaan, vooral genoten van een beetje uitslapen, koken en bakken en eten met vrienden en familie en af en toe lekker achter de naaimachine. Dinsdag had ik de jurk in elkaar geregen, gepast en weer uit elkaar gehaald, op tweede kerstdag heb ik me nog even kwaad gemaakt, een half uurtje voordat we in de auto stapten naar zwager en schoonzus was hij af. Toch heel leuk dat ik ook mijn “tweede kerstjurk” met kerst kon dragen.

Groetjes,

Eva

Geef een reactie

Categorieën

