Gepost door: evalaoh | 31 december 2013

Jaaroverzicht 2013

Dit is de tijd van het jaar voor de lijstjes, en daar doe ik vrolijk aan mee. In de loop van het jaar houd ik een Excel sheet bij met wat ik maak, voor wie, welk patroon enzovoorts. Ik heb geen collage met mijn projecten van dit jaar, ik heb wel wat linkjes toegevoegd.

Dit jaar heb ik 33 dingen gemaakt. Ik maakte 21 stuks voor mezelf, 6 voor Femke, 1 voor mijn zus Angela, 1 voor Joost, 1 paar sokken voor mijn moeder en voor mijn schoonzus (niet geblogd). Cadeautjes voor twee babies, een slabbetje en een babymutsje en sokjes (ook nog niet geblogd).

Ik naaide veel minder dan de afgelopen twee jaar. Eén van mijn doelstellingen was vooral plezier hebben in het naaien en niet maar zo snel mogelijk iets af te maken. En dat heb ik gedaan. Nog meer dan in 2012 heb ik ook genoten van het sporten, er kwam nog een uurtje pilates bij en een bijna wekelijks hardlooprondje. Naaien en sporten zijn allebei dingen waardoor ik ontspan dus het voelt niet als een opoffering.

Ik naaide 9 T-shirts, 6 jurken en 5 stuks sportkleding. Ik breide 5 paar sokken. De patronen die ik gebruikte zijn eerlijk verdeeld tussen Ottobre, Vogue, KnipMode en Jalie. Ook Burda, Farbenmix en Sewing clothes kids love heb ik gebruikt.

Dit jaar heb ik voor het eerst Sew with a plan gedaan. Ik sla meestal twee keer per jaar stof in op het Stoffenspektakel. Van te voren maak ik wel een boodschappenlijstje, maar nu had ik iets beter nagedacht over patronen en kleuren zodat alles wat beter bij elkaar past en ik wat meer combinatiemogelijkheden heb. Ik moet zeggen dat vooral mijn voorjaarscollectie snel af was en inderdaad goed met elkaar combineerde én met kleding die ik al had. Ik ben nu nog bezig met mijn herfstbuit, maar dat gaat goedkomen, de winter duurt nog wel even. Dit is zeker iets dat ik volgend voorjaar weer ga doen.

Ik begin maar gelijk met de flop: het shirt met de volant uit de KnipMode. De volant is gewoon te dik. Dit shirt moet eigenlijk in de kledingcontainer.

Top: de Jalie T-shirts, één voor Femke en 5 (!) voor mij. Door de verschillen in stof en uitvoering wordt het toch niet eentonig.

Nog meer top: Vogue 1250, zo’n leuk patroon en lekker snel klaar. Ik voel me er heel prettig in en ik krijg altijd complimenten als ik hem draag. Dit was de aanzet om ook zelf een keer Voguepatronen te bestellen.

Foto0391

Van deze 5 heb ik er nu 3 gemaakt, met als hoogtepunt qua moeilijkheid de Vogue 1108 voor Lotte en Richards bruiloft. Ik heb genoten van het naaien van deze uitdaging en ook van het dragen. Heel feestelijk (maar door de stof wel errug warm op één van de warmste dagen in augustus). Van nummer 4 heb ik een proefmodel gemaakt, maar die jurk ligt even in de hoek omdat het een mouwloos model is.
Sowieso was 2013 het jaar van de jurk. En dan te bedenken dat ik tot een jaar of 7 geleden echt nooit rokken, laat staan jurken droeg.

Ook top zijn de leuke contacten met de dames van Sancho op het forum en de facebookgroep, op de clubdag en per mail. Er is altijd wel iemand met een handige tip of suggestie.

Waar ik dit jaar niet aan gewerkt heb is mijn broek op maat. Zal dat een project voor 2014 worden?
Verder wil ik graag op dezelfde voet verder: voor mezelf naaien en voor Max en de kinderen alleen op verzoek. Genieten van het proces en van kledingstukken die echt bij mij passen qua kleur en pasvorm. Bovendien wil ik proberen in 2014 wat meer te variëren in mijn poses op de foto’s. Suggesties zijn welkom.

Wat waren jullie tops of flops van 2013 en wat zijn jullie plannen voor komend jaar?

Groetjes,
Eva

Responses

  1. Om met het laatste te beginnen; hand in de nader zij??? (geintje) vind dit ook altijd lastig maar ach daar gaat het toch ook niet om vind je wel??
    Mooi dat het je lukt om te genieten van het “maakproces”, goede lijst ..
    De beste wensen voor 2014 en vooral veel naaiplezier…

  2. “nader” moet natuurlijk zijn “andere”

    • Haha, nee daar gaat het niet om, maar een beetje afwisseling zou welkom zijn. Jij ook een goed 2014 Joza, en veel naaiplezier in je opleiding en daarbuiten.


Geef een reactie

Categorieën

