Gepost door: evalaoh | 18 oktober 2014

Echt niet zelf gebreid

Vorig jaar kocht ik op het stoffenspektakel een tricot met een kabelprint. Ik was er gelijk helemaal weg van, maar had nog geen speciaal doel. De stof is sprekend genoeg, er hoefden niet veel details in het patroon te zitten. Zo´n model vond ik in nummer 9, de Everyday Luxe uit Ottobre 5/2014. Ik heb maat 42 gemaakt, gebaseerd op mijn maten. Ik vergeleek even met een hardloop hoodie die ik graag draag. Ottobre wilde dat je de capuchon en het splitje in de hals afbiest met geweven biaisband. Dat vond ik al niet zo’n goed idee en ik had nog bijpassende tricot liggen. Maar toen ik bezig was met de stof uitlegggen, bedacht ik me dat je bij een capuchon ook de achterkant van de stof ziet. En die is niet zo mooi. Dus bedacht ik dat ik de capuchon dubbel zou knippen. Ik had precies genoeg stof hiervoor, een hele opluchting. Wel naadtoegift aanknippen, dat hoeft bij een biaisafwerking niet. De zakken liet ik weg. Ik heb de mouwen iets langer gemaakt, lekker voor op de fiets, en de panden iets korter en van gelijke lengte omdat ik ze anders niet boven elkaar in de lengte kon knippen.

De constructie werd ook wat anders door de dubbele capuchon: eerst de capuchondelen aan elkaar zetten en de naad openstrijken. Daarna de twee capuchons aan de rechte kant aan elkaar zetten. Ik heb de naad naar de binnenkant gestreken en aan de binnenkant met de cover doorgestikt. Toen heb ik de middennaad van de capuchons ook met de cover doorgestikt. Voor het splitje heb ik een klein belegje gemaakt, op de plaats van de split heb ik het voorpand verstevigd met vlieseline voor tricot. Toen heb ik het beleg met de goede kanten op elkaar op het voorpand gestikt. Onderin de bocht heb ik een iets kleinere steek gebruikt. Daarna ingeknipt, en onderin de bocht van de split kleine knipjes gegeven tot het stiksel. Ik heb het beleg naar binnen gevouwen, dit netjes gestreken en ook weer doorgestikt met de cover. De echte uitdaging was de capuchon netjes aan de halsrand zetten. Ik deed het in een paar stappen:
Eerst steeds vanaf middenvoor de capuchon met de goede kanten op elkaar met de halsnaad ertussen gestikt tot 1cm over de schoudernaad. Ik had het eerst geregen, dit is geen stof die ik graag wilde uithalen. De achterhalsnaad bleef dus nog even open. Ik heb de naden bij de voorpanden bijgeknipt en toen heb ik de achterhalsnaad alleen aan de buitenste capuchon vastgezet. Daarna heb ik de binnencapuchon met de hand aan de halsnaad vastgezet. (ik hoop dat dit een beetje duidelijk is, het was natuurlijk handig geweest als ik hier wat foto’s had gemaakt ;-))

Donderdagavond was hij af en heb ik hem gelijk aangetrokken. Het stofje is helemaal niet dik, maar voelt wel heel behaaglijk.

Wie had gedacht dat we nog op 18 oktober zouden barbecueën?

achterkant Everyday Luxe

Groetjes,
Eva

Responses

  1. Mooi zeg! Erg leuk geworden en wat een geweldige stof.

  2. ziet er erg mooi uit, draagt vast comfortabel en leuk die print..

  3. Bedankt Sandra en Joza! Ik heb het stofje bij Samitex gekocht, maar Henrike heeft het ook bij de Stoffenkraam gezien.


Geef een reactie

Categorieën

