Gepost door: evalaoh | 14 december 2014

Everyday scoopneck t-shirt 3

Op het stoffenspektakel scoorde ik een heerlijk sportstofje. Glad van buiten, en zacht van binnen. Al een hele poos geleden heb ik Ginger uit Ottobre 5-2010 overgetrokken, een trui met capuchon. Maar helaas, mijn coupon was erg smal en niet zo lang, dus ik kon dit model weer niet maken. Het is de everyday scoopneck t-shirt geworden uit Ottobre 5-2011. Ik maakte al eerder een sportversie en een nachtversie.

Ik heb een heerlijk shirt van Asics met een zak in de zijnaad. Heel handig om je telefoon in te doen, of een zakdoek of je sleutels. Deze zak heb ik als voorbeeld gebruikt voor de zakken die ik heb gemaakt.

Eerst heb ik de blinde ritsen in de zijnaden gezet, net zoals je dat in een jurk zou doen. Ik had nog een proefrits liggen en daar heb ik eerst mee geoefend. Dat lukte zelfs zonder versteviging. Onder en boven de rits heb ik met de gewone machine de naad gesloten. Boven over ongeveer 5 cm lengte, onder de rits tot het eind.

Het zakdeel dat naar voren komt eerst op het ritslintje stikken, dan omvouwen en doorstikken op de naad.

Het andere zakdeel op het andere ritslintje stikken. Bij allebei de zakdelen aan de bovenkant een stukje openlaten zodat je daar langs kunt met de locker om de zak op elkaar te locken.

Dit is een foto van de andere zak, ik heb hier de zijnaad van het achterpand ingeknipt tot de naad zodat ik de panden aan elkaar kan locken. Ik had hierboven nog een klein stukje open willen laten om het snoertje van mijn telefoon doorheen te kunnen doen. Maar helaas vergeten, dus het snoertje gaat buitenom. (het Asics voorbeeld heeft een gaatje waar wel een snoertje doorkan, maar geen stekkertje, dus daar heb ik niets aan)

Hierna ben ik verder gegaan met de mouwen (inclusief die reflecterende pipingbandjes). Daarna heb ik de mouw- en zijnaden gelockt. Bij de zakken ben ik gewoon rustig doorgegaan. Tussendoor even gestopt om het runnertje van de rits te verplaatsen zodat het voetje van de locker er makkelijk langs kan.

Aan de onderkant heb ik de naad niet ingeknipt omdat je dit niet ziet, dit wordt de zoom.

En natuurlijk had ik nu ook duimgaten nodig in mijn mouwen. Ik gebruikte deze tutorial om het voor elkaar te krijgen. Zorg voor het knippen dat je mouwen lang genoeg zijn. Bij dit patroon heb ik 4 cm extra geknipt onderaan de mouwen. De maten van mijn manchetten zijn 22 cm lang x 22 cm breed (incl 1,5 cm naadtoegift).  Het was wel even vogelen, eerst kreeg ik de naden aan de buitenkant, grr. Ik heb de naad van de boord niet aan laten sluiten op de naad van de mouw, want anders zit je mouw steeds gedraaid.


Hij lijkt zo wel wat ruim te vallen, maar meestal draag ik er nog een shirtje met korte mouwen onder. Ik heb hem al een paar keer gedragen met hardlopen. Het draagt heerlijk. Natuurlijk heb ik spijt dat ik niet nog meer lappen bij die kraam heb gescoord, maar het blijft lastig beoordelen of iets een echt sportstofje is, of badpakkenstof. Vooral voor shirtjes luistert dat nauw, ik vind al gauw iets te zweterig, en dan is het zonde voor de moeite van het naaien.

Groetjes,

Eva

Geef een reactie

Categorieën

