Gepost door: evalaoh | 3 januari 2015

Eindejaarsmaaksels en jaaroverzicht 2014

Met sinterklaas kreeg Joost een doos met pennen en potloden. Zijn verzoek was dat ik een etui maakte om ze in op te bergen. We hebben samen de stofjes uitgezocht. Max zag ons bezig en vroeg of een tweede even veel tijd zou kosten. Ja tuurlijk maak ik ook een etui voor jou. Hij wilde de penselen voor zíjn hobby erin opbergen. Natuurlijk wilden ze allebei een ander model. Sinds een poosje heb ik Pinterest, en dat maakt het zoeken naar een tutorial wel heel handig. Deze blog was de inspiratie voor het model van Joost, en deze voor die van Max. De stofjes en de ritsen kwamen allemaal uit de voorraad. De voering van die van Joost is een Oilily stofje dat ik gebruikt heb als voering van een jas van Bart.

Ik ben echt dol op dat stofje, ik heb moeite de schaar erin te zetten. Maar ja, zo kan ik er nog meer van genieten. De voering van Max zat als voering in een jas van Joost. Toen ik bezig was vond ik dat ik rondom de rits wel kon doorstikken met garen dat bij de voering past. De moeite van het steeds garen wisselen waard.



De etuis zijn gelijk ingewijd….

In mijn achterhoofd denk ik na over een klein tasje voor mezelf. Ik wil er mijn kleine Stenzo restlapjes voor gebruiken waar je niets anders mee kunt dan patchwork, maar die ik te leuk vind om in de prullenbak te gooien.

Inmiddels is het een soort traditie om een jaaroverzicht te maken: daarvoor houd ik een excelletje bij met wat ik allemaal maak (naaien, maar ook breien en haken). Soms houd ik het even niet zo goed bij, en dan kijk ik in mijn blog wat ik ook alweer maakte. Mijn doelen waren in 2014 wat moeilijkere dingen te maken, voor de kinderen alleen op verzoek en vooral te genieten van het proces. Dit jaar heb ik 39 dingen gemaakt, variërend van slabbetjes en onderbroekjes tot ingewikkelde jurken. Hiervan waren 17 stuks voor mezelf en 7 voor Femke. Max, Hans en Joost kregen alle drie 1 stuk, verder maakte ik ook nog 10 dingen als cadeautje. Ik maakte 5 jurken, een heleboel T-shirts/tops en sportkleding. Ottobre is met stip het meest gebruikte patronenmerk (16 stuks), daarna komt Jalie (4) en Vogue (3). De Voguepatronen vielen in de wat moeilijkere categorie, gelukkig heb ik op het naaiweekend daar wat aan kunnen doen. De meeste lappen kocht ik op het stoffenspektakel, of had ik daar al eerder gekocht. De cadeautjes waren vaak restjes van eerdere projecten. Ik had twee flops, de bloemetjes bloes en het overslagshirt, toppers vind ik de Vogue jurken 1303 en 1280 en mijn slangenprint hardloopbroek en het hardloopshirt.

Wat ook top is zijn de vriendschappen die ik via Sancho heb, het is zo leuk om je online vrienden ook live te ontmoeten op het naaiweekend en de clubdag. Gelukkig zijn die er in 2015 weer.

Doelen voor 2015:

  • Blijven genieten van het naaien. Het proces is belangrijk. Als er een deadline is, op tijd beginnen.
  • Weer terug naar SWAP (Sew with a plan). Als je stof voor een complete outfit bij elkaar koopt ben ik meer gemotiveerd om aan het volgende stuk te beginnen omdat ik het “wat zal ik nu eens gaan maken” al gedaan heb.
  • Tenzij op uitdrukkelijk verzoek niet voor de kinderen naaien.
  • Bloggen over mijn oma’s notitieboekje
  • Een korte broek voor Max maken
  • Iets maken met de Nachtwacht lap
  • Een broek voor mezelf
  • Een winterjas voor mezelf

Ik heb nog twee dingetjes uit 2014 waar ik nog mee bezig ben. Ondertussen denk ik hard na over het volgende kledingstuk voor mezelf. Mijn moeder heeft ook nog een muts bij me besteld maar daar moet ze nog wol voor uitkiezen.

Groetjes,

Eva

 

 

Geef een reactie

Categorieën

