Gepost door: evalaoh | 21 april 2015

Naaiweekend 2015

Afgelopen weekend was het weer zover, het Sancho naaiweekend. Vorig jaar werd het voor het eerst georganiseerd omdat Sancho 10 jaar bestond. Wegens succes geprolongeerd, en ik mocht mee, samen met 39 andere naaiverslaafden. Dit jaar zijn we in de Grote Bunte in Nunspeet geweest.

Mooie locatie met meer ruimte om stof te knippen en patronen over te trekken, en beter licht bij de naaimachines. De slaapzalen met stapelbedden maakten het schoolkampgevoel compleet. Mijn plan was om eindelijk een mooi passende broek te krijgen, met Jalie 2908 als uitgangspunt. Op het stoffenspektakel had ik twee lappen stretch katoen gekocht. Ik had ook nog twee andere projecten mee, voor het geval dat ik opeens heel snel zou zijn.

Om dit weekend zeker iets af te krijgen ben ik op vrijdagavond aan het shirtje van New York stof begonnen. Het is een patroontje uit Ottobre dat ik al eerder voor Femke maakte (Stripes and heart top 37 uit Ottobre 4-2011). Aan de onderkant heb ik het met 15 cm verlengd. Op zaterdagochtend heb ik de biesjes en de zoom gecoverd en was het shirtje af. Ik appte Femke de foto en haar reactie was: “Cool, thanks”. Zondagavond heeft ze het nog even gepast, en ze is er heel blij mee.

Het Sancho bestuur had nog een hele leuke verrassing op zaterdagmorgen. Een geheime kamer met een briefje erop dat we vanaf 10.30 uur in kleine groepjes 5 minuten in de kamer mochten. Spannend! Ik was in het laatste groepje aan de beurt, en ik mocht een mooie lap uitzoeken die door Knipmode ter beschikking was gesteld. Ik heb de gebloemde tricot gekozen. Er zat van alles bij, sommige waren groot, andere waren duidelijk voor een project gebruikt, en zat er een briefje op met het modelnummer. Later op de dag mocht iedereen nog een rondje, de beige viscose tricot is een echt puzzellapje, een klein shirtje moet ik daar nog wel uit kunnen halen. De stretch is een lange strook, ik denk dat daar nog wel een rokje uit kan. Wie herkent de stof en weet welke broek Knipmode ervan maakte? (suggesties om mee te combineren zijn ook welkom, dat tricotje in ieder geval, maar een “kleur” erbij vind ik ook leuk) De streepjes tricot vond ik perfect voor de zoon van Jenny, maar zij wilde hem niet. Dus als het lukt wordt het een shirtje voor Joost. Hij vindt het in ieder geval mooi.


Daarna kon ik mijn broek niet langer uitstellen. Ik heb hem als proefmodel in elkaar gehad, aangepast en uit weer elkaar gehaald. Ik ben er heel blij mee tot nu toe. Als ik hem af heb vertel ik wat ik heb veranderd, dus wordt vervolgd.

Ondertussen zaten mijn tafelgenoten en ik ook gezellig te kletsen over onze projecten. Het bleek dat Heleen dezelfde heupwijdte heeft als ik, en even lang is, en alleen een smallere taille heeft. Ik heb haar zo’n beetje gedwongen mijn broek te passen, en het bleek dat zij ook dunnere bovenbenen had dan ik. Dus heupwijdte zegt niet alles. De broek stond haar trouwens prima. Ik mocht de korte broek waar zij aan werkt ook even passen, hij paste, maar het stond niet zo heel leuk. Marlies heeft ook mijn broek gepast, en gaat het patroon waarschijnlijk ook bestellen. Dat is zo fijn aan het naaiweekend, dat iedereen tips aan elkaar geeft en helpt met aanpassingen doen.

Zondagochtend heb ik met Josette een rondje hardgelopen, niet te hard, niet te ver, gewoon even een frisse neus halen in een andere omgeving.


Daarna was het ontbijten, douchen, slaapspullen opruimen en weer lekker aan de naai. Rond twee uur had ik de achterzakken en de gulp gemaakt. Toen begon iedereen driftig op te ruimen. Ik was net op het punt om na te denken over de wijdte die mijn broekspijpen moesten krijgen (het patroon heeft soulpijpen) en daar had ik niet de rust meer voor. Dus ook alles maar ingepakt, nog wat gedronken en huiswaarts gereden. Ik heb mijn passagier Monica weer in Moordrecht afgeleverd en toen was ik snel weer thuis. Het was een heerlijk weekend, ik ben weer helemaal geïnspireerd voor nieuwe projecten. Volgend jaar ga ik heel graag weer mee op kamp!

Groetjes,

Eva

Geef een reactie

Categorieën

