Gepost door: evalaoh | 26 april 2015

Jalie 2908

Op het naaiweekend van vorig weekend ben ik begonnen aan een broek voor mezelf. Ik had Jalie 2908 al een paar jaar in huis, dus het moest er een keer van komen. Ik heb de patroondelen (maat X) vergeleken met die van mijn getekende broek (van het allereerste naaiweekend in Zeeland) die bijna goed zat. Dat klopte behoorlijk, dus hup de schaar in mijn lap. Na de lunch kon ik beginnen met naaien. De voorzakken heb ik gewoon gemaakt, en daarna heb ik de rest van de naden geregen (met de machine) zodat ik kon zien hoe hij paste. Dat was nog niet zo gek. Alleen aan de achterkant was de pas wel erg laag. Op advies van Thea (Nappie op het forum) heb ik een nieuwe pas getekend en er aangezet. Dat scheelde al heel veel. Daarna heb ik nog wat aanpassingen gedaan middenachter en aan de zijkant. De broek bleef wel heel laag aan de achterkant. Ik had ook de low rise gekozen. Ik twijfelde of ik niet een nieuwe broek moest knippen, maar ik had er toch maar even een tailleband aangezet. Gelukkig maar, want toen zat de broek opeens veel beter. Dus toen kon ik al mijn rijgwerk weer uithalen, en ’s avonds laat was ik klaar om weer te starten. Het patroon is gedrukt op heel stevig papier, en de beschrijving in het Engels en Frans en de tekeningen staan daar ook op. Niet zo handig als je weinig werkruimte hebt. Op de website van Jalie kun je de beschrijvingen ook downloaden. Onze printer was kapot, dus ik kon ze niet uitprinten, maar ik had de Pdf op mijn telefoon gezet, en zo hoefde ik toch niet steeds dat hele patroon uit te vouwen. De volgende dag na het ontbijt ben ik verder gegaan. Het ging allemaal vlotjes. Ik vind de manier waarop ze de rits inzetten ook prima. Jalie laat je eerst beide voorpanden en beide achterpanden aan elkaar zetten, daarna stik je de binnenbeennaden en daarna pas de zijnaden. In mijn definitieve versie heb ik de beennaden met 0,75 cm gestikt ipv de 1cm naadtoegift, hij valt nu net iets ruimer. Rond 14.00 uur had ik twee stukken broek en moest ik bedenken hoeveel smaller ik mijn pijpen zou maken. Er werd al driftig opgeruimd, dus dat ben ik ook maar gaan doen. Voor zulke keuzes heb ik altijd even tijd nodig. Afgelopen week heb ik steeds verder gewerkt aan mijn broek en nu is hij af! Ik ben er blij mee. Ik ga kijken hoe hij zich houdt in het dragen en dan maar op zoek naar een ander mooi stofje om een broek van te maken.

Wat ik anders heb gedaan dan het patroon:

    • Aan de onderkant van de voorzakken heb ik 5 cm extra geknipt.
    • De soulpijpen recht naar beneden gestikt. Aan beide zijden 4,5 cm minder, dus 18 cm per pijp in totaal (!)
    • De tailleband recht van draad geknipt, met de niet-stretch in de lengte.
    • De middenachternaad in de tailleband loopt ongeveer 0,5 cm naar binnen toe zodat het wat mooier aansluit.

Middenachter heb ik nog een paar mm weggehaald bij de pas.

Wat ik de volgende keer anders ga doen:

  • Meer naad aanknippen aan de zijnaden. Mijn stof heeft veel stretch, en ik vind mijn broek vrij strak. Is je stof minder rekbaar, dan heb je een probleem.
  • Bij de voorzakken een stuk aanknippen zodat de zakken tot aan de rits doorlopen. Dan blijven ze netter glad .
  • De achterzakken misschien een beetje verstevigen voor het doorstikken. Ik had naderhand de spanning wat hoger gezet en dat scheelde ook al.
  • Een langer stuk stof knippen voor de riemlusjes (kan ook mijn eigen fout zijn), ze zijn eigenlijk nét te kort.

Dé partner bij dikker garen: de topstitch naald. Geen lussen aan de onderkant en de dikke draad gaat wat makkelijker door het oog.

Groetjes,

Eva

Responses

  1. Goed gedaan Eva.


Geef een reactie

Categorieën

