Gepost door: evalaoh | 13 september 2016

Drie t-shirts

Wie wat belooft…
In maart gaf ik Wieske een cadeaubon voor een door mij te maken t-shirt, ze kon uit drie modellen kiezen, we namen haar maten op (ongeveer dezelfde als die van mij) en we spraken af om op het Stoffenspektakel een mooi lapje uit te kiezen. Het lukte niet om samen op pad te gaan, maar ik had wel een mooie lap voor haar uitgezocht, mintgroen tricot met subtiele zilveren glitters. Twee weken geleden greep ik de koe bij de horens en appte ik haar nog even of ze korte of 3/4 mouwen wilde. “Een kapmouwtje graag.” Gelukkig heeft Jalie 2794 dat ook. ’s Middags heb ik het shirt genaaid en om half 5 kon ik haar melden dat het af was. Ik moest tussendoor ook nog een nieuw voorpand knippen. Dit was het eind van de rol en er stond tekst op de achterkant van de stof. Ik kon het aan de buitenkant zien, dus daar zou ik niet tevreden mee zijn. Die woensdag ben ik het gaan brengen, en het staat haar heel leuk. Gelukkig is het nog heerlijk weer voor korte mouwen.

Diezelfde dag knipte ik voor mezelf een t-shirt uit de bijlage bij Knipmode maart 2016. Hetzelfde stofje als die van Wieske alleen een tintje donkerder groen. Gekocht op het Stoffenspektakel in Ahoy’. Ik had ongeveer 90 cm, Knipmode vroeg 105 cm, maar ik kreeg het er echt makkelijk uit. (maat 40)Ik heb de hals ongeveer een cm lager geknipt. Ik had het nog wel dieper gewild, maar dan vond ik dat ik te dicht op de plooitjes zou komen.

Ergens in juni heb ik McCall 6513 gemaakt, een overslag top. Het patroon kocht ik op naaiweekend. Ik vind het een mooi model, de V is niet zo diep als andere overslagmodellen. In het rugpand kon je iets wegvouwen voor een swayback adjustment. Dat heb ik gedaan, maar ik heb nog steeds rimpels in mijn rugpand. Het is wel een fijn patroon, bij de instructies leiden ze je ook door allerlei andere patroonaanpassingen. Ik denk dat ik aan de voorkant misschien een maatje kleiner kan hebben.

Van de restjes heb ik gelijk een hemdje en een onderbroekje voor Femke gemaakt. Niet bijzonder, gewoon mijn standaard Brooklyn tank top en Ottobre onderbroekje.

Nu ben ik bezig met een proefmodel van mijn winterjas, de Pepernoot Hooded Coat van Waffle patterns. Een beetje raar bij zulke tropische temperaturen buiten. Ik ga ook zeker de echte stof nog niet knippen. Plannen en fournituren verzamelen is wel leuk om nu al te doen.
Ik heb ook nog een zomerjurk die in de hoek lag wegens te diep decolleté, die delen zijn inmiddels uitgehaald, ik moet alleen een manier uitvogelen om het te verbeteren.

Groetjes,
Eva

Responses

  1. Wat een leuk idee, zo’n cadeaubon voor een leuk shirt! Ik vind alle shirts er leuk geworden. Die blauwe lijkt idd wat aan de ruime kant voor, zal ook afhangen van het soort tricot wellicht.
    Heb ook even doorgeklikt naar het patroon, een super mooie jas heb je uitgezocht !!!!

    • Dank je Corinda. Ik vond het ook leuk om te maken, met pdf-jes knippen en plakken en een maattabelletje om in te vullen. En nog leuker dat het eindproduct zo in de smaak viel dat ze het gelijk aanhield.

  2. Rimpels in je rugpand… Maar zo oud ben je toch nog niet??


Geef een reactie

Categorieën

