Gepost door: evalaoh | 1 november 2016

Pepernoot hooded coat

Sinterklaas is nog niet in het land en de eerste pepernoot is in ons huis. Voor mijn nieuwe winterjas maak ik graag een uitzondering op de regel dat ik pas in november pepernoten koop. (eigenlijk vind ik kruidnoten lekkerder)
Deze jas was al heel lang een wens. Eind 2013 had Aline een heel leuk jasje voor haar zoon gemaakt van Zwitserse politiemannen stof. Met echte Sancho power kocht ze voor mij het laatste stuk bij haar op de markt en stuurde het op. Toen kwam het zoeken naar een mooi patroon. Ik wilde graag een capuchon, elegant mocht best, maar het moest ook praktisch zijn op de fiets en in de trein. Van deze Vogue 8933 maakte ik een proefmodel, maar de mouwen zaten best krap dus ik was niet overtuigd.

Eind van de zomer ging ik maar weer op zoek naar een patroon en toen vond ik Pepernoot hooded coat van Waffle patterns. Vinkjes in al mijn hokjes! Een capuchon, getailleerd met een a-lijn, leuke zakken (geen knoopsgaten). Ik moest even slikken voor de prijs van het patroon, en er komt bij het afrekenen ook nog eens BTW bij. Uiteindelijk heb ik het toch maar besteld, onafhankelijke patroonmaaksters moeten ook leven tenslotte. Ik heb het Pdf patroon besteld en dan kun je ervoor kiezen om alleen je eigen maat te printen. Lekker overzichtelijk. Ik heb maat 42 en 44 geprint en uiteindelijk maat 44 gemaakt. Eerst heb ik een proefmodel van de bovenpanden gemaakt van een restlap. Het was even zo warm dat ik dat niet kon passen zoals ik wilde: met een t-shirt en een vestje eronder. In de tussentijd bestelde ik nepleren paspelband (bij Kleurenmix.nl) en ritsen bij Fournituren.nl. De voering had ik al een keer op het stoffenspektakel gescoord.

Op 21 september heb ik de stof geknipt.

Ik heb voor het eerst paspelband gebruikt, en nog wel nepleer, dat is toch wat stugger dan gewone stof. Maar met van te voren rijgen en het ritsvoetje ging het goed.

De zak was niet gevoerd, dat heb ik wel gedaan omdat het dan net wat netter afgewerkt is.

Bij de capuchon heb ik in plaats van twee lagen buitenstof een beleg gemaakt en een deel van de capuchon gevoerd. Hier was de capuchon nog niet geperst. Ik heb de rand platgestikt. Omdat de binnencapuchon wat ruimer was dan de buitenkant heb ik achteraf de naden in de voering iets dieper gestikt.

Ik heb de laatste tijd heel veel beneden zitten naaien, daar heb ik beter licht en het is ook een stuk gezelliger. Het is een heel fijn patroon om mee te werken, alles past goed in elkaar en de beschrijving is uitgebreid en met duidelijke tekeningen.

Deze binnenzak is voor mijn telefoon. Die heb ik extra gemaakt en daar ben ik heel blij mee, de buitenzakken zitten met mijn handschoenen en sleutels al best vol.

De binnenkant van de zakken en de biesjes zijn overgebleven stof van mijn Vogue 1351 jurk van afgelopen zomer. Die biesjes vind ik altijd zo’n leuk detail om te zien in gekochte jassen, en dat wilde ik ook! Ik heb ook nog een ophanglusje gemaakt, toch handig als er ergens geen hanger is om je jas aan op te hangen.

Er is veel handwerk in mijn jas gaan zitten, de zomen en de zomen van de voering heb ik allemaal met de hand gedaan (volgens het patroon). Dat gaat toch langzamer dan je van te voren denkt.

Vorige week was mijn jas af, ik heb er iets meer dan een maand met veel plezier aan gewerkt. Gisteren tussen de middag heeft mijn collega even wat foto’s genomen.



Zou ik bij een volgende versie nog iets veranderen? Misschien zou ik een langere rits kiezen, maar dan wel een two way rits, voor op de fiets is de voorgeschreven lengte van 70 cm prima.

Groetjes,

Eva

P.S. Het paspelband rondom de zakken heb ik op deze manier op elkaar laten aansluiten.

 

Responses

  1. Hoi Eva, wat een werk maar wat een mooi resultaat! Dat randje aan de binnenkant van de jas vind ik erg leuk gedaan. De ja ziet er erg mooi uit!
    Groetjes Corinda

  2. Wat een mooie jas geworden! Leuke effecten met de paspel en mooi printje binnenstof

  3. Met heel veel bewondering voor je naaikunst ! wat een prachtexemplaar !
    Groetjes
    mia

  4. Oh wauw, Eva, wat ie ie prachtig geworden! Het is idd een erg mooi patroon en het staat je super. Prachtig afgewerkt met al die details, wat zul je daar lang plezier van hebben, van deze jas!

  5. Hi de jas is erg mooi geworden je hebt maat 44 gemaakt is dat ook je kledingmaat of heb je een ruimere maat genomen ?

    • Hoi Mariette, ik heb mijn taille en heupwijdte aangehouden en daarop mijn maat gekozen. Achteraf gezien had ik misschien ook een kleinere maat kunnen kiezen, maar omdat je nooit precies weet hoe dik de voering is nam ik het zekere voor het onzekere.

  6. Hello Eva, All details are fantastic and the inside pocket is nice idea which i want to steal. Thanks for sharing the photo! I love to see my pattern turn to great garments! yuki@WafflePatterns

    • Thank you Yuki. You’re welcome to steel the pocket idea. I almost didn’t spend the extra time, but I figured I was working on a big project once in a couple of years so one extra hour wouldn’t make such a difference. I’m happy I did.


Geef een reactie

Categorieën

