Gepost door: evalaoh | 17 januari 2017

Burda t-shirt en Ottobre vest

Toen ik het waterval shirt van Fehr Trade  zag wist ik dat dit een mooi patroon zou zijn voor de stof die ik op het stoffenspektakel in september kocht. Na een oproepje op Sancho had ik vorige week zaterdag het patroon in huis (bedankt Naatje!). Het is model nummer 103 uit Burda oktober 2014. Het was even puzzelen wat er precies de bedoeling was met de hals en de schouderlijn, maar het is gelukt. Ik heb de halsbies iets uitgerekt vastgestikt, dat vind ik mooier. De mouwen zijn 10 cm langer dan normaal. Door stofgebrek en omdat ik mijn mouwen altijd opstroop heb ik ze 7 cm korter gemaakt. Ze zijn nog steeds lang genoeg.

Ik ben er heel blij mee. Hiermee heb ik een deel van mijn uitdaging 2017 al afgerond, ik heb namelijk alle stof die ik op het afgelopen stoffenspektakel kocht verwerkt. Deze uitdaging was niet zo moeilijk, want het waren maar twee lappen. Ik heb ook nog wat van eerdere edities, en daar ga ik mee verder. Vlak nadat ik deze lap had gekocht zag ik iemand op het station in Utrecht in een jurkje lopen met hetzelfde dessin, maar op een creme ondergrond. Zo leuk om te zien!

Ik had vorige week al bedacht dat ik wel weer een vest wilde maken. Ik heb een grijs vest/jasje uit de Knipmode dat ik bij bijna alles draag, maar dat wordt wel een beetje saai. Ik had een lap grijs breisel liggen van het Stoffenspektakel in september 2014. Het was echt heel scheef, dat was een reden dat ik hem nog niet gebruikt had. Ik heb al mijn Ottobres doorgebladerd op zoek naar een patroon, en kwam in Ottobre 2-2015 een vest tegen (model 13) dat ik zelfs al uitgetekend had! Zondagmiddag geknipt, en losgelaten dat de gemêleerde stof er een beetje scheef uitziet. Ik heb het breisel in verticale zin recht van draad gehouden en verder maar gedaan wat mij goed leek. Potentiële kledingstukken (=lappen in voorraad) kun je niet dragen tenslotte, en ik had het geld al uitgegeven. Gelukkig had ik de goede kleur grijs garen in huis. Voor het avondeten had ik de hals gedaan. Ik had natuurlijk geen elastisch ripsband (waar koop je dat überhaupt), dus ik heb voor het beleg in de achterhals een strook stof in de lengte geknipt en een beetje uitgerekt aan het achterpand vastgezet. Ik heb de halslijn wel verstevigd met Vlieseline voor tricot. Toen moest je van Ottobre de schoudernaden stikken, met het beleg van de voorpanden om het achterpand heengeslagen. Bij een volgende versie zou ik het beleg van de achterhals om het beleg van het voorpand heen vouwen. Zoals het nu is moest ik de schoudernaad naar voren strijken, en dat vind ik niet zo mooi.
Na het eten heb ik me even kwaad gemaakt (nee hoor) en om 21.15 was het af! Leuk hoor, in één dag een kledingstuk knippen en naaien. Scheelt wel dat er geen sluiting op hoeft.

Groetjes,

Eva

Responses

  1. Wat een mooie hals heeft het shirt! Zo is het ook draagbaar naar je werk en zo. Het vest lijkt mij ook heerlijk comfortabel! Jij hebt de flow flink te pakken, dat beloofd wat voor 2017
    😉

    • Inderdaad zeker geschikt voor mijn werk. Ik hoef me geen zorgen te maken dat ik te ver vooroverbuig. Ik hoop dat de flow zo blijft inderdaad.

  2. Wat een heerlijke set, lijkt me dat ! Je koos zo’n leuke stof voor het shirt….en ik heb een overtuigd ‘ o-dat-wil-ik-ook-naaien’ – gevoel bij het comfortabele vest.
    dus ook : bedankt voor de patroontip !

    • Graag gedaan Mia. Daarom is bloggen en blogs lezen zo leuk, om inspiratie te geven en te krijgen.


Geef een reactie

Categorieën

