Gepost door: evalaoh | 26 februari 2017

Jalie 2908 jeans

Eén van mijn spijkerbroeken had opeens een gat, dus ik moest er aan geloven om nu een jeansversie van Jalie 2908 te maken. Best weer een drempel omdat de ene stretch de andere niet is.
De stof kocht ik op het Stoffenspektakel in september 2015, ik weet niet zeker of dat jeanskraampje bij TST stoffen hoorde of niet. Maakt ook niet uit. Ik knipte een centimeter extra aan de zijnaden tot net onder de knie, en aan de bovenkanten een centimeter extra. De voering voor de zakken is een Stenzo die ik voor dit jurkje gebruikte. Dit was de eerste die ik zag, dus hier geen eindeloos getwijfel. Wat moet ik doen als ik geen Stenzo restjes meer heb?

Ik vermaakte me een middag met de achterzakken, eens moet de eerste keer zijn om een spijkerbroek te kopiëren. 😉 Door de stiksels op de kopie met het raderwieltje over te trekken maakte ik het patroon.

Best aardig gelukt vind ik.

Toen ik de gulp aan het maken was, maakte de machine opeens een raar geluid. Ik reeg het garen opnieuw in en borstelde de pluisjes weg, dat maakte niets uit. Toen heb ik een nieuwe naald gepakt en was het euvel verholpen. Pfiew, ik had blijkbaar toch een stukje van de rits geraakt.

Bij mijn vorige versies was de tailleband recht en stikte ik een v-tje middenachter. Maar dat had tot gevolg dat de tailleband middenachter korter werd dan elders en dat vind ik niet zo mooi. Bij deze versie heb ik patroon voor een tailleband op maat gemaakt door op twee plaatsen aan de achterkant van de tailleband twee keer een halve centimeter naar binnen te vouwen. Het is wel beter, maar nog niet perfect. Ik kan denk ik nog een stukje van de bovenkant van de pas afschaven.

Om over de hobbels te stikken gebruik ik de Jean-a-ma-jig, een stukje dik plastic met een inkeping. Voordat ik de hobbel bereik doe ik de naald in de stof, schuif ik de Jean-a-ma-jig eronder en zo kan ik de hobbel makkelijk over. Aan de binnenkant zie je op sommige plekken nog gelust doorstikgaren, maar dat stoort me niet.

Wat ik altijd doe is als het voor en achterpand af zijn, is de delen met een lange rijgsteek in elkaar te stikken. Dan kom je niet voor verrassingen te staan als alles gelockt en doorgestikt is. Ik moest even wennen, ik vind dat er achter de knie vrij veel stof over is. Dat heb ik niet bij mijn twee eerdere Jalies. Ik heb het zo gelaten, omdat ik niet weet wat ik er aan zou moeten doen (tips welkom!) Bij de taille tot onder de zakken heb ik de naad iets dieper gemaakt (ik denk 3 mm) omdat ik krap aan de zelfkant van de stof had geknipt, je zag net een streepje daarvan.

In mijn knopenblik vond ik nog een reserve jeansknoop van  een Cecil jeans, en op de achterzak heb ik het kleine metalen labeltje van de oude broek weer vastgenaaid. Dit is Jalie 2908 nummer vier, maar zeker niet de laatste!

Groetjes,
Eva

Responses

  1. Hoi Eva, wat staat de broek je prachtig! De details op de achterzakken zijn om mooi gelukt!


Geef een reactie

Categorieën

