Gepost door: evalaoh | 25 november 2020

Bomberjack en longsleeve

Ik had al een paar jaar een lap geruite stof liggen. Een keer meegenomen van de weggeeftafel op een Sancho clubdag of naaiweekend. Het is een soort bouclé met ook harige draadjes erin. Een hele tijd wist ik niet wat ik er van moest maken, maar toen zag ik dat Inge een bomberjack uit Ottobre 2-2017 had gemaakt en dat leek me ook leuk voor mijn stofje. Ik nam mijn lap mee naar het stoffenspektakel om te kijken voor boordstof en een rits. Ik vond boordstof, maar nog geen rits. Online zag ik een mooie goudkleurige rits (bij Stoffen.net), maar ik klikte niet gelijk op bestel en toen ik dat wel wilde doen, was hij uitverkocht. Weer rondzoeken, maar de eerste rits die ik gezien had bleef het mooist. Een paar weken later zag ik hem weer, dus toen maar gelijk besteld, samen met nog een stuk boordstof, want wat ik had gekocht was niet genoeg voor mijn project. In mijn voorraad lag nog een zakje met crème kleurige voering. Ik denk dat het de restjes van de voering van mijn trouwjurk zijn. Met wat passen en meten kreeg ik de voering er uit. Ik stikte de voering in elkaar om te kijken of het een beetje zou passen en dat was zo. Ik maakte maat 40. Het patroon was voor een tweedelige raglanmouw, maar vanwege de ruit heb ik deze delen tegen elkaar aan gelegd zodat er alleen een figuurnaad bovenop de schouder zou overblijven. Normaal gesproken zou je de figuurnaden eerst in de mouwen stikken. Bij dit model moet je eerst de voormouwen aan de voorpanden stikken en de achtermouwen aan het achterpand stikken. Daarna stik je voor- en achtermouw aan elkaar. Bij mijn versie moest ik de figuurnaden dus pas stikken nadat ik de mouwen aan de voor- en achterpanden had gezet. (snap je het nog?) Anders kom je niet goed uit. Fijn dat ik daar al bij de voering achter kwam. De voering paste, dus heb ik de echte stof geknipt. Extra opletten op de ruiten, maar dat ging goed, er was ruim genoeg stof. Het naaien ging op een rustig tempo, want dit is geen stof die je wilt uithalen. Uit diezelfde Ottobre heb ik ook een longsleeve gemaakt. Die maakte ik al eerder, dus toen het jackje af was, kon ik de set gelijk aan. Ik moet nog even nadenken over welk model ik van de donkerpaarse tricot ga maken.

Achteraf gezien hadden de mouwen nog wel wat langer gemogen. Het is raar bij Ottobre, bij longsleeves zijn de mouwen meestal lang genoeg, maar bij blouses en jasjes weer niet.

Het volgende project is al bijna af. Tot gauw dus!

Eva


Reacties

  1. Eva, je hebt het weer goed gedaan. Wat ik zo goed vind is dat je bedenkt hoe je het hebben wilt, en dan doe je het! Mama

    • Dank je mam! Make it work. Ik denk dat Grandmom en jij ook zo werk(t)en dus ik heb het niet van een vreemde.

  2. Fraaie combinatie en mooi uitgevoerd. Ruiten zijn vaak lastig.

    • Dank je! Ik houd altijd wel van een uitdating en deze ruiten waren wat rommelig, dus makkelijker om te laten aansluiten.

  3. Wat een chique bomber heb je gemaakt, zo mooi met alle materialen bij elkaar! Het loont om door te zoeken totdat je de perfecte combinatie hebt gevonden.

    • Dank je Jos. Het is inderdaad leuk als het wachten beloond wordt!

  4. Ik zag de set al eerder via FB…..maar wil toch hier nog eens bevestigen dat ik alle bewondering heb voor jouw doordachte manier van werken én voor jouw geduld om te wachten tot je de juiste materialen bijeen hebt. En dat rendeert blijkbaar. Want dit bomberjasje mag gezien worden. Absoluut ! Grtjes. Mia

    • Dank je wel Mia! Misschien is het niet perse doordacht, maar als ik niet vind wat ik had bedacht, heb ik geen zin om eraan te naaien. Ik heb het jackje al regelmatig gedragen, dus het is een succes.


Plaats een reactie

Categorieën